Herstellen van een burnout

Burn out en sporten …

De afgelopen tijd hebben steeds meer mensen een burn out. De tijd gaat sneller, we moeten een gezin, carrière, sport en sociaal leven combineren en we moeten overal goed in zijn. Als je maar gelukkig bent, zegt iedereen altijd. En dat is vaak de oorzaak van het probleem. Altijd op jacht naar beter, mooier, sneller, fitter, moeten … en dat kan je uitputten.

Maar ook zakelijk kan je afgeleefd raken. Door de crisis moeten veel mensen meer doen, ligt de lat hoger en werkgevers stellen hogere eisen. Je batterij raakt leeg en je hebt niet meer genoeg vrije tijd om je batterij goed terug op te laden. Dit kan lang goed gaan, maar op den duur brand je op.

Ook op sociaal gebied is er veel veranderd. We staan altijd ‘aan’ en als je een uur niet op je telefoon kijkt, heb je 60 appjes gemist. We hebben het gevoel overal bij te moeten zijn en op Facebook en Instagram zien we continu wat voor leuke dingen andere mensen aan het doen zijn. Dit zijn allemaal oorzaken van een burn out.

De voordelen van sporten tijdens je burn out op een rijtje:

Leer te luisteren naar je lichaam en leer je eigen grenzen ontdekken

Vind rust en ontspanning tijdens sport (en na afloop)

Verbeter je weerbaarheid en fitheid

Voel je fitter en energieker

Bouw je zelfvertrouwen op

Wij geloven dat een burn out en sporten – in jouw tempo – goed samen gaan in combinatie met een gezonde leefstijl.

Wil je ook weten hoe sporten kan helpen bij jouw burn out?

Wat kan sporten voor mij doen tijdens mijn herstel?

Wanneer je herstellende bent van een burn out, kan training je goed op weg helpen om weer geestelijk (en lichamelijk) back in shape te komen. Je hebt een uur even niks anders aan je hoofd dan je doel en de gewichten. Daarnaast is het prettig om even uit je comfortzone te komen en onder begeleiding je grens weer licht op te zoeken.

Vaak ben je erg vermoeid, slap en futloos en door het trainen maak je weer meer testosteron aan, wat je zelfbeeld veranderd, je fitter maakt en je weer meer controle geeft over de situatie. Ook endorfines komen op tijdens training en geven je een happy en comfortabel gevoel.

Ga vooral niet alleen aan de slag, maar laat je goed begeleiden. Vaak ben je zelf onzeker over je eigen kunnen en een trainer kan je goed helpen weer back on track te komen.

 

Leer je eigen grenzen ontdekken