Waarom is ademhaling zo belangrijk?

Waarom is ademhaling zo belangrijk?

Waarom is ademhaling zo belangrijk? 700 467 24-7PT

Waarom?

Ademhaling is iets wat we elke dag zowel bewust als onbewust doen. Maar waarom is het zo belangrijk?

Mensen zijn over het algemeen steeds drukker.. en drukker.. en drukker.. Je racet snel naar werk, nadat je 4 keer heb gesnoozed. Eenmaal op werk aangekomen ben je de hele dag aan het knallen, om vervolgens nog even snel naar de sportschool te gaan. Aangekomen bij de sportschool kan je precies 50 minuten trainen, want dan ben je vervolgens weer precies op tijd voor het eten, waardoor je nog even tijd hebt om tot 21.00 uur de administratie bij te werken.

Herkenbaar? Vele zullen zich herkennen in een soort gelijke situatie als hierboven beschreven. Je lichaam is continu aan het werk, zowel mentaal als fysiek. Over het algemeen zorgen we ervoor dat we goed rust pakken, nadat we hebben getraind. Dit voel je namelijk aan je lichaam. Maar ook mentaal kunnen we uitgeput zijn. Helaas voelen we dit niet altijd snel genoeg, maar pas wanneer er bijvoorbeeld een burn-out optreedt. Door je ademhaling onder controle te krijgen zijn er momenten op de dag dat je mentaal en fysiek tot rust kan komen.

Vaak wordt er bij ademhaling gedacht aan ‘zweverige’ dingen of bijvoorbeeld aan meditatie en/of yoga. Ademhaling speelt zeker een grote rol bij deze vormen, maar in deze blog staat alleen ademhaling centraal.

 

Invloed ademhaling

Zonder ademhaling kan je niet leven. Logisch, maar toch is het iets waar we niet getraind in zijn. Elke dag proberen we goed op onze voeding te letten en lezen we alles over bijvoorbeeld krachttraining om er zo fit mogelijk uit te zien/te zijn. Maar welke invloed heeft je ademhaling op je trainingsprestaties en je kwaliteit van leven?

Volgens René Valk heeft ademhaling vele voordelen: het verlaagt je hartslag, het geeft je rust, je valt er van af, het verhoogt je concentratievermogen, het geeft je een betere nachtrust, het vermindert je stressniveau en je energie neemt toe. Eigenlijk zijn dit voorbeelden van factoren die je probeert na te streven wanneer je gaat sporten. Deze voordelen kan je al nastreven door middel van ‘simpele’ ademhalingsoefeningen. Hier hoef je niet voor naar de yoga te gaan, maar kan je bijvoorbeeld thuis of zelfs in de auto doen.

 

Sport specifieke ademhaling

Als duursporter kan je je prestaties verbeteren door de juiste ademhalingstechniek te leren. Maar ook tijdens krachttraining doe je aan ademhaling. Hierbij kan je denken aan het ‘bracen’ voordat je gaat squaten, waardoor je meer intra abdominale druk creëert. Zelfs als je wilt afvallen, kan een goede ademhaling nut hebben. Dit komt doordat er tijdens een bewuste ademhaling het niveau van leptine toeneemt. Leptine is een peptidehormoon dat van nature aanwezig is in het lichaam. Dit hormoon speelt een rol bij regulatie van verzadiging. Verder geeft dit hormoon signalen naar de hersenen om aan te geven of er vet verbrand moet worden of dat er vet opgeslagen moet worden. Kortom, door de juiste ademhaling kan je ervoor zorgen dat je minder trek hebt en daardoor minder snel zult gaan eten.

 

Diafragmatische ademhaling

Over het algemeen ademen we te hoog in plaats van dat we diep en naar ons buik ademhalen. Diafragmatische ademhaling is een ademhalingstechniek die ervoor zorgt dat ons middenrif wordt versterkt. Uit onderzoek blijkt dat deze techniek lijdt tot ontspanning van het lichaam en zowel de fysieke als mentale gezondheid ten goede komt.

ademhaling

Bron: Rene Valk

In de bovenstaande afbeelding zie je twee soorten ademhalingen. De bovenste is van iemand die druk is en geen controle heeft over zijn/haar ademhaling. De oorzaak kan zijn dat hij/zij te veel ademhalingen per minuut heeft. De onderstaande afbeelding is van iemand die vanuit controle ademhaalt. Die is te zien aan de vloeiende pieken en dalen.

 

We hebben je een aantal voorbeelden kunnen geven van een verbeterde ademhaling. Maar dit is nog maar een topje van de ijsberg. Wil jij je ademhaling onder controle krijgen en de juiste technieken hierbij leren, om zo meer kwaliteit uit je training en/of leven te halen? Laat dat dan weten door een e-mail te sturen en wij nemen contact met je op.